بلغارستان

شنبه 30 تير 1403

بلغارستان نام کشوری است که در جنوب‌شرقی اروپا قرار دارد و با مساحتی معادل ۱۱۰ هزار و ۹۹۳ کیلومتر مربع، صد و سومین کشور بزرگ جهان و با جمعیتی حدود ۷ میلیون و ۵۰ هزار نفر، صد و پنجاه و پنجمین کشور پر جمعیت به شمار می‌رود. 

بلغارستان

بلغارستان نام کشوری است که در جنوب‌شرقی اروپا قرار دارد و با مساحتی معادل ۱۱۰ هزار و ۹۹۳ کیلومتر مربع، صد و سومین کشور بزرگ جهان و با جمعیتی حدود ۷ میلیون و ۵۰ هزار نفر، صد و پنجاه و پنجمین کشور پر جمعیت به شمار می‌رود. 

بغارستان از شمال با رومانی، از جنوب با ترکیه و قبرس، از شرق با دریای سیاه و از غرب با مقدونیه و صربستان همسایه است. پایتخت کشور، صوفیه نام دارد و از شهرهای مهم آن می‌توان پلوودیو، وارنا و بورگاس را نام برد.

زبان رسمی مردم بلغارستان، بلغاری است. بیشتر ساکنان کشور را پیروان مسیحیت ارتدوکس شرقی تشکیل می‌دهند و بعد از آن مسلمانان سنی قرار دارند. حدود ۸۵٪ مردم بلغاری‌تبار و ۹٪ ترک هستند. ۶٪ باقیمانده جمعیت را نیز رومانیایی‌ها و دیگر اقوام شامل می‌شوند. مردم کشور در معاملات خود از واحد پول لو بلغارستان استفاده می‌کنند. نوع حکومت بلغارستان جمهوری پارلمانی است و در آن نخست وزیر در راس حکومت و رئیس جمهور در راس کشور قرار می‌گیرند.

شمال بلغارستان، تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد؛ در حالی که جنوب‌شرق آن از آب و هوایی مدیترانه‌ای برخوردار است. مهمترین رود کشور ماریتسا نام دارد. رود ماتیسا از رشته‌کوه‌های ردوپه در غرب سرچشمه می‌گیرد، با گذر از مناطق مرکزی کشور، به سمت جنوب می‌رود و با عبور از ترکیه، به دریای اژه می‌ریزد. دیگر رود مهم بلغارستان دانوب است که در شمال کشور جریان دارد.

مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز به شمار می‌رود. ۷۰٪ عطر رز موجود در بازارهای بین‌المللی از محصولات این کشور است. جشن رزها در نیمه اول ژوئن، در دره گل سرخ برگزار می‌شود و شامل گردهمایی‌ای شاد با رزچینی همگانی است. پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان هستند.

بلغارستان با جاذبه‌های متنوع تاریخی و طبیعی، امروزه یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران ایرانی محسوب می‌شود. صومعه ریلا از محبوب‌ترین جاذبه‌های کشور به شمار می‌رود. قدمت بنای صومعه به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بر می‌‌گردد و صلیب مصنوعی چوبی با ۱۰۴ منظره از کتاب مقدس و ۶۵۰ مینیاتوری که روی آن کار شده، از جالب‌ترین دیدنی‌های آن است. شهر قدیمی پلوودیو نیز سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان می‌شود و در آن می‌توان ترکیبی از فرهنگ و معماری دوران باستان، قرون وسطا و دوران تجدد ملی بلغارستان را مشاهده کرد.

نسبار نامی آشنا برای گردشگرانی است که به بلغارستان سفر کرده‌اند. ویرانه‌های باستانی در کنار تفرجگاه‌های ساحلی، نسبار را در صدر لیست جاذبه‌های کشور قرار داده است. در سفر به این کشور تاریخی، بازدید از کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه را فراموش نکنید. با بنایی متعلق به قرن ۲۰، کلیسای جامع الکساندر نوسکی یکی از بزرگ‌ترین کلیسا‌ها در جهان به شمار می‌آید. گنبد این کلیسا طبق معماری بیزانس ساخته شده و داخل آن با سنگ‌های مرمر ایتالیایی پوشیده شده است. از دیگر دیدنی‌های بلغارستان می‌توان به دهکده روپیت، سالن تئاتر رومی‌ها ، جنگل سنگ‌کاری شده، باغ دریایی وارنا، کلیسای روسی و کوه ویتوشا اشاره کرد.

ساعت محلی بلغارستان ۱.۵ ساعت از ساعت ایران عقب‌تر است و هموطنان عزیز برای سفر به این کشور تاریخی، نیازمند ویزا هستند.